سوال: استفاده از آلات موسیقى (مانند ارگ) و یا استفاده از طبل و سنج در مراسم عزادارى ائمه معصومین(ع) چه حکمى دارد؟
جواب: استفاده از آلات موسیقى، مناسب با عزادارى سالار شهیدان(ع) نیست و شایسته است مراسم عزادارى به همان صورت متعارفى که از قدیم متداول بوده برگزار شود، البته استفاده از طبل و سنج به نحو متعارف اشکال ندارد. (مقام معظم رهبری)
سؤال: استفاده از طبل و سنج و شیپور و همچنین زنجیرهایى که داراى تیغ هستند، در مجالس و دستههاى عزادارى چه حکمى دارد؟
جواب: اگر استفاده از زنجیرهاى مزبور موجب وهن مذهب در برابر مردم شود و یا باعث ضرر بدنى قابل توجهى شود، جایز نیست ولى استفاده از شیپور و طبل و سنج به نحو متعارف اشکال ندارد. (مقام معظم رهبری)
سؤال: استفاده از آلات موسیقى مانند اُرگ (از آلات موسیقى و شبیه پیانو است) و سنج و غیر آنها در مراسم عزادارى چه حکمى دارد؟
جواب: استفاده از آلات موسیقى، مناسب با عزادارى سالار شهیدان نیست و شایسته است مراسم عزادارى به همان صورت متعارفى که از قدیم متداول بوده برگزار شود. (مقام معظم رهبری)
سؤال: با توجه به اینکه در اعراب مرسوم بوده جهت اعلان خبر مهمی به مردم از طبل و سنج و نی استفاده مىکردند، در زمان ما استفاده از این ابزار جهت امر عزاداری چه حکمی دارد؟
جواب: استعمال آلات مذکوره جایز نیست و شرکت در این گونه عزاداریها هم اگر همراهی با آنها و ترویج آنها باشد، اشکال دارد. (آیتالله صافی گلپایگانی)
سؤال: استفاده از آلات موسیقی مثل طبل، صنج، نی، ارگ و مانند آنها در خلال عزاداری چه حکمی دارد؟
جواب: جایز نیست. (آیتالله صافی گلپایگانی)
سؤال: آیا در مراسم شام غریبان اباعبدالله(ع) چنانچه همزمان با مداحی (نی) نواخته شود اشکال شرعی دارد یا خیر؟
جواب: هرگاه آهنگ مناسب مجالس لهو و فساد باشد جائز نیست. (آیتالله مکارم شیرازی)
خبرگزاری فارس: رهبر معظم انقلاب در پاسخ به استفتائی میفرمایند: شایسته است مراسم عزادارى به همان صورت متعارفى که از قدیم متداول بوده برگزار شود، البته استفاده از طبل و سنج به نحو متعارف اشکال ندارد.
به گزارش خبرنگار «تکیه خبر» خبرگزاری فارس، حال و هوای این ایام، عاشقان اباعبدالله(ع) را بیتاب کرده و در لبیک به ندای «هل من ناصر ینصرنی» به سوگ و ماتم مینشینند و استمرار عزاداری و حرکت دستههای سوگواری حسینی در طول تاریخ موجب زنده داشت پیام «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» شده است. آنچه امروز به عنوان برخی آسیبهای شکل عزاداریها مطرح میشود، استفاده از موسیقیهای حرام در عزاداریها هست، برخی مداحان ترانههای نامانوس دیروز و امروز را گوش میدهند و با تغییراتی در اشعارشان آنها را میخوانند. آهنگ همان آهنگ است و فقط محتوا را عوض میکنند، این قطعاً حرام است، باید توجه داشت که نمیتوان به بهانه انجام مستحبی مرتکب حرام شد. و یا در بعضی عزاداریها دیده میشود، به جای آنکه نوحه خوانی شود، تنها آهنگ مینوازند و زنجیر میزنند، این موارد بیتردید تحریف عزاداری است، مراجع عظام تقلید نیز به این امر اهتمام داشتند و قاطبه آنها به عدم جواز استفاده از آلات موسیقی در عزاداری حکم دادند که در ادامه به برخی از آنها اشاره میشود:
خبرگزاری فارس: «سلیمان بن صرد» زمانی به گرمی دست مسلم را فشار میداد، در واقعه کربلا، امام را تنها گذاشت، بعد از کربلا رییس توّابین شد و مدام اشک میریخت. آیتالله شوشتری گفت: فردای قیامت هم باز با چشم اشکآلود میآید، اما...
به گزارش خبرگزاری فارس، آیتالله روح الله قرهی، مدیر حوزه علمیه امام مهدی(عج) به مناسبت آغاز دهه اول محرم به موضوع « تاریخ کربلا و یهود شناسی» میپردازد که در شب اول محرم به «محوریّت باطل در عالم» اشاره کرد که در گزیدهای از آن در ادامه میآید: *علّت 100 مرتبه الله اکبر قبل از خواندن زیارت جامعه کبیره! میدانید چرا میگویند: قبل از شروع به زیارت جامعه، 100 بار الله اکبر بگویید؟ علّامه مجلسی در بحارالانوار ذیل این زیارت جامعه کبیره میفرمایند: علّت این 100 مرتبه الله اکبر گفتن این اسیت که غلو نکنیم. آنها خدا نیستند، امّا امور به دست آنهاست، «بِکُمْ فَتَحَ اللَّهُ وَ بِکُمْ یَخْتِمُ». *چه کسی خوف و حزن نخواهد داشت؟ بشر از روز نخست مأمور به این شد که مراقبه کند. من هدایت را برایتان میفرستم که به شما بگویم این طور است، هر زمان هم به یک لسان پیامبری میآید، یکی پیامبر وحییّه است و یکی بعد از آن پیامبر تشریحیّه الوحییّه است. در زبان امروز ما همین است که میبینید مِن ناحیه مولانا، مِن ناحیه شیخنا الاعظم و مِن ناحیه ابوالعرفا و ...، این طور تبیین میشود. «قُلْنَا اهْبِطُوا مِنْها جَمیعاً فَإِمَّا یَأْتِیَنَّکُمْ مِنِّی هُدىً فَمَنْ تَبِعَ هُدایَ فَلا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُونَ» اگر تبعیّت کنی، دیگر خوف و حزنی نداری. هر کس ابیعبدالله(ع) را پذیرفت، خوف و حزنی برایش نیست. ابیعبدالله(ع) یاران کمی داشت و به ظاهر شکست خورد، امّا آن که میداند چه خبر است، مثل زینب کبری(ع) در جواب آن به ظاهر به قدرت نشسته متکبّر و به ظاهر پیروز بیان میکند: «ما رأیتُ إلّا جمیلاً»، چرا؟ چون هیچ کدام از صحابه حضرت نه خوف داشتند و نه حزن. همه از صافی گذشته بودند. آنها رسیدند به این که هیچ فجوری در آنها نبود. «فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها» انسان پیچیده شده در تقوا و فجور است، منتها هنر این است که نگذاری فجور قاطی تقوا شود. *آیا اصحاب ابیعبدالله(ع) هم درد را می چشیدند؟/ هنگامی که غم بر چهره خندان سلمان در میدان جنگ جای گرفت این نکتهای است که سلمان هم در جایی به آن اشاره کرده است، وقتی مسلمین در جنگ با رومیها پیروز شدند و خوشحال بودند، سلمان هم خوشحال بود، امّا بعد دیدند ناراحت شد و بیان کرد: امروز خوشحالید، یک روزی هم خوشحال میشوید، امّا وای بر آن روز! گفتند: چرا؟ وقتی آدم پیروز میشود، چرا وای بر آن روز؟! گفت: آن روز بر پسر پیامبر(ص) پیروز میشوید. به او گفتند: این حرفها چیست که میزنی؟! سلمان گفت: آن روز را میبینم. چون وقتی کسی به تقوا رسید، صاف صاف است، «فَلا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُونَ»، این را بنده از آیتالله العظمی ادیب و بعد از آیتالله العظمی مرعشی نجفی و آیتالله بهاءالدّینی و آیتالله مولوی قندهاری مخصوصاً سؤال کردم که آقا! اصحاب ابیعبدالله(ع) درد را میچشیدند؟ هر کدام از این چهار بزرگوار فرمودند: بله و بعد هم همه این جمله را گفتند، گفتند: درد میکشیدند امّا درد فقط در ابتدا بود و بعد از آن حلاوت میچشیدند، چون قاعده این است که این جسم است، این پوست و گوشت و استخوان است و همه احساس درد را دارند، مثل این که اگر الآن سوزن در دستم برود، درد میگیرد. بعد تمثیل زدند که این تمثیل را ما خودمان در جبهه دیدیم. فرمودند: در حالت عادی مثلاً اگر الآن یک ترقه اینجا بزنند، آدم میترسد امّا در جنگ، دارد صدای شلیک گلوله و ... میآید، میزنند، میکوبند، تیرها میآیند و ... امّا اصلاً نمیترسد، همین طوری هم مدام جلو میرود و با اینکه میبیند الآن دارند میزنند، بلند میشود و با آرپیچی میزند. با اینکه میداند تیرها دارند میآیند و امکان دارد یکی از آنها به او برخورد کند امّا گویی اصلاً دیگر ترسی نیست، لذا فرمودند: درد را دارند امّا گویی اصلاً دردی نیست و حلاوت است.
خبرگزاری فارس: رئیسکل گمرک جمهوری اسلامی گفت: دلیل کاهش 50 درصدی تعرفه واردات کالا، حرکت به سوی تکنرخی شدن ارز است.
عباس معمارنژاد در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در مورد دلیل کاهش 50درصدی تعرفه واردات کالا از اول آذرماه 91 گفت: با توجه به اینکه از اول آذر نرخ اعلامی ارز برای محاسبه حقوق ورودی کالا به کشور، براساس نرخ ارز مرکز مبادلات اعمال میشود، بنابراین ماخذ تعرفه واردات کالاهای اولویت یک و دو 50 درصد و مأخذ تعرفه کالاهای 8 اولویت دیگر 45 درصد کاهش پیدا میکند. وی افزود: کاهش مأخذ تعرفه واردات به خاطر این است که با توجه به افزایش نرخ ارز از مرجع به ارز مرکز مبادلات، تورم وارداتی کنترل شود و تغییری در قیمت حقوق ورودی و عوارض گمرکی ایجاد نشود. رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی تأکید کرد: هنوز ارز مرجع 1226 تومان برای کالاهای اساسی و گروه اولویتهای یک و دو اعمال میشود، اما از اول آذرماه مأخذ تعرفه اولویت یک و دو 50 درصد کاهش پیدا میکند، چون نرخ محاسبه ارز بالا میرود. معمارنژاد در پاسخ به این پرسش که وقتی حقوق ورودی کالا تغییر پیدا نمیکند، چه لزومی دارد، قیمت ارز افزایش و مأخذ محاسبه تعرفه کاهش پیدا کند، گفت: این امر هم به شفافیت میانجامد و هم حرکتی به سمت تک نرخی شدن ارز خواهد بود. رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران در مورد ماده 14 قانون امور گمرکی گفت: براساس این ماده قانونی ارزشگذاری کالاهای وارداتی در گمرک بر مبنای نرخ ارز اعلامی بانک مرکزی است و الان هم براساس این مصوبه نرخ ارز اعلامی که همان نرخ مرجع 1226 تومان است، اعمال میشود، اما اگر از اول آذرماه نرخ ارز اعلامی بانک مرکزی براساس نرخ مرکز مبادلات باشد، نرخ جدید اعمال میشود
خبرگزاری فارس: یک دیپلمات برجسته آمریکایی با تاکید بر هوشمندی حزبالله لبنان و نقش راهبردی ایران در حل تنشها و بحرانهای منطقه گفت: اکنون بهترین زمان برای بیان این است که ما آماده گفتگو هستیم پس بیاییم تا گفتگوها را آغاز کنیم.
به گزارش فارس، «رایان کراکر» سفیر اسبق آمریکا در عراق با «اندرو پاراسیلیتی» خبرنگار پایگاه خبری المانیتور گفتگویی اختصاصی را درباره نحوه کمک ایران به حل بحران سوریه و نیز امور عراق انجام داد. بنابر این گزارش، کراکر که دیدارهایی را با مقامهای ایرانی در حین سالهای 2007 تا 2009 و زمانیکه سفیر وقت آمریکا در عراق بود برگزار کرده بود، اظهار داشت: مایلم تعامل با مقامهای ایرانی را درباره موضوع سوریه ببینم زیرا این کشور متحد جمهوری اسلامی است. کراکر راجع به شبه نظامیان حزبالله لبنان گفت: این گروه بسیار هوشیارانه عمل میکند زیرا از سوی ایرانیان هدایت میشود و کاملا مراقب اوضاع است. وی که پیشتر و درخلال سالهای 1988 تا 2001 سفیر آمریکا در سوریه بود با هشدار به کاخ سفید در زمینه افراط در زمینه حمایت از مواضع اپوزیسیون سوریه گفت: این عمل به منافع آمریکا لطمه میزند. او در حالیکه نسبت به تنش در کرکوک و بین اعراب و اکراد عراقی نگران است در عین حال نسبت به آینده عراق نیز خوشبین میباشد. کراکر همچنین در گفتگو با پایگاه خبری ـ تحلیلی المانیتور که بخش اول آن در ذیل ارائه میشود به دولت اوباما نصیحت کرد تا بر همکاری راهبردی بین آمریکا و عراق افزوده و با این کشور همچون «یک متحد» برخورد نماید.